نکات کلیدی قبل از انتخاب رنک و جایگاه وبسایت

قبل از پرداختن به جایگاه مناسب برای وبسایت خود قدری روی موارد زیر فکر کنید:

چرا می خواهید این وبسایت و یا وبلاگ را راه اندازی کنید؟

آیا با شور و علاقه برای کسب جایگاه مناسب وبسایت تان به اندازه کافی کار خواهید کرد؟

آیا زمان کافی دارید که صرف مدیریت وبسایت تان نمایید؟

از تکنیک طوفان فکری (بارش فکری) استفاده کنید و فهرستی از عناوین جذابی که می توانند به مخاطبین احتمالی شما کمک کنند یا دوست دارید در مورد آنها صحبت کنید را تهیه کنید

جایگاهی که در نظر گرفته اید پرطرفدار و مورد اقبال است یا خیر؟

جایگاهی مد نظر شما چشم انداز و آینده روشنی دارد و تا سالیان بعد پایداری لازم را خواهد داشت یا خیر؟ در آینده نیز این جایگاه مقبولیت لازم را خواهد داشت یا نه؟

رنک مورد نظر شما خیلی رقابتی و شلوغ است یا نسبتا رقابتی است و یا  رقابت برای آن بسیار ضعیف است؟

رنک و جایگاه مد نظر شما سودآور و  پربازده است یا خیر؟

انتخاب سیستم مدیریت محتوای (CMS) مناسب برای وبسایت

اسامی تعدادی از سیستم های مدیریت محتوای مشهور:

سایت های وبلاگدهی مشهور ایرانی و خارجی مانند بلاگفا، بلاگ بیان، رزبلاگ، میهن بلاگ و بلاگر

وردپرس

جوملا

دروپال

مزایای سایت های وبلاگدهی

هاستینگ رایگان ارائه شده توسط سرویس مورد نظر که شما را از خرید فضای هاستینگ بی نیاز می کند و از این نظر مقرون به صرفه است

در دسترس بودن آموزش ها و دستورالعمل های بسیار زیاد برای کار با این سرویس های رایگان وبلاگدهی

کاربری راحت و بی نیاز کردن کاربران از درگیر شدن با سیستم ها و مراحل پیچیده ایجاد و مدیریت وبسایت

معایب سایت های وبلاگدهی:

عدم پشتیبانی از پلاگین ها و افزونه ها به منظور افزودن قابلیت ها و ویژگی های جدیدتر

اگر از قوانین سرویس مورد نظر تخطی نمایید وبلاگ شما براحتی توسط ادمین سرویس مورد نظر حذف خواهد شد

خروجی وبسایت شما با توجه به امکانات سرویس مورد نظر ممکن است خیلی حرفه ای به نظر نیاید (با قالب های حرفه ای سایت نقاش سعی شده است تا حد ممکن این نقیصه جبران گردد)

عدم امکان مدیریت فوتر و منوهای سایت از طریق سیستم مدیریت محتوای سرویس مورد نظر (البته برخی از سرویس ها نظیر بلاگ بیان برخی امکانات را برای مدیریت بهتر منوها و ظاهر سایت پیش بینی کرده اند)

نمایش تبلیغات اجباری توسط سرویس مورد نظر روی وبلاگ یا وبسایت شما (سیستم بلاگ بیان هیچ تبلیغ اجباری روی وبلاگ ها نمایش نمی دهد)

البته بسته به انتخاب شما هر کدام از این سرویس ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرند

مزایای ایجاد سایت در وردپرس:

در دسترس بودن انبوه پوسته ها، قالب ها و افزونه ها برای مدیریت بهتر وبسایت

سایت های ایجاد شده در وردپرس سئوی بالایی دارند

هر کسی که هیچ دانشی از طراحی ندارد می تواند براحتی یک سایت با وردپرس ایجاد کند

سایت های ایجاد شده در وردپرس کاملا حرفه ای به نظر رسیده و تجربه کاربری خوبی را به بیننده منتقل می کنند

در وردپرس می توان سایت های متنوع از جمله سایت های مرتبط با حوزه تجارت الکترونیک را ایجاد و مدیریت کرد

معایب ایجاد سایت در وردپرس:

بر خلاف سرویس های وبلاگی شما باید سالیانه مبلغ قابل توجهی را صرف خرید هاستینگ برای بارگذاری فایل های سیستم مدیریت محتوای وردپرس کنید

برای استفاده از پوسته ها و قالب های حرفه ای و نیز تعدادی از افزونه های کاربردی شما مجبور به پرداخت هزینه خواهید بود

تا زمانی که هزینه لازم را پرداخت نکنید مجاز نخواهید بود تا با اضافه کردن افزونه های جدید کارکرد وبسایت خود را توسعه دهید

مزایای ایجاد سایت در جوملا:

برای سایت های مرتبط با حوزه تجارت الکترونیک عالیست

جوملا را برای سایت های شبکه سازی اجتماعی نیز می توان مورد استفاده قرار داد

جوملا پرتال کمک رسانی عالی ای را برای طرح سوالات و دریافت پشتیبانی فنی در اختیار کاربران خود قرار می دهد

جوملا راحتی استفاده یک وبسایت وردپرسی و قدرتمندی یک سایت دروپالی را یک جا ارائه می دهد.

معایب ایجاد سایت در جوملا:

برخلاف ودپرس برای کار با جوملا به حداقل هایی از دانش کدنویسی نیاز خواهید داشت

اگر برای کار با جوملا جزو تازه کارها هستید قطعا اجرای دقیق بهینه سازی ها روی سایت برای شما همانند یک کابوس وحشتناک شبانه خواهد شد

 مزایای ایجاد سایت در دروپال:

قدرتمندترین سیستم مدیریت محتوا (CMS)

دروپال از نظر تکنیکی پیشرفته ترین سیستم مدیریت محتواست

صفحات ایجاد شده در دروپال بسیار سریع تر از صفحات ایجاد شده در وردپرس و جوملا بارگذاری می شوند

در دروپال شما حتی می توانید فایل های روت برنامه را نیز ویرایش کنید که این کار باعث انعطاف پذیری آن شده است

معایب ایجاد سایت در دروپال:

اگر سایت شما فراتر از یک وبلاگ ساده یا صفحه یک واحد تجاری کوچک رشد کند برای مدریت بهتر آن نیازمند برخی پشتیبانی های فنی خواهید شد

در دروپال اگر با مشکلی برخورد کنید احتمالا مجبور خواهید شد تا با پرداخت هزینه از کسی یا کسانی بخواهید تا مشکل وبسایت شما را رفع نمایند

چرا طول نام دامنه ثبت شده از نظر سئو اهمیت دارد؟

طول دامنه ثبت شده از معیارهای کاربردی در تحلیل اعتبار یک سایت به حساب می آید

کارشناسان سئو بعد از تحلیل انبوه زیادی از سایت ها دریافتند که سایت هایی که طول نام دامنه شان طولانی تر بوده نسبت به سایت های با طول نام دامنه کمتر جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کرده اند.

در نتیجه رابطه قوی میان موفقیت وبسایت ها و طول نام دامنه آنها وجود دارد به طوری که این رابطه می تواند به عنوان معیاری برای درجه بندی اعتبار و اهمیت یک سایت مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین سعی کنید نام دامنه سایت خود را تا جایی که می توانید بلند و گویا ثبت کنید و از ثبت نام دامنه های کوتاه پرهیز نمایید.

طول نام دامنه ممکن است که از نطر اهمیت یک معیار کوچکی در رنکینگ یک سایت به حساب آید اما قطعا بخشی از پازل بزرگی است که سئو SEO نامیده می شود.

اهمیت نام دامنه سایت از نظر سئو

عبارت google را در نوار جستجوی مرورگر تایپ کرده و در نتیجه جستجو نام دامنه هایی که لیست شده اند را بدقت ملاحظه کنید. همان طور که می بینید عبارت google در نام دامنه به صورت بولد و برجسته نمایش داده شده است. 

این نشان می دهد که همه موتورهای جستجو به url صفحه اهمیت قائل هستند و بنابراین داشتن یک نام دامنه خوب که حاوی برخی از کلمات کلید مهم مرتبط با محتوای سایت باشد می تواند شانس بالا آمدن سایت در نتایج جستجو را افزایش دهد.

یک نام دامنه خوب می بایست هم براحتی به حافظه سپرده شود و یادآوری آن آسان باشد و هم حداکثر حاوی سه تا 5 کلمه کلیدی مهم باشد. نام دامنه خوب می بایست جذاب بوده و نمایانگر برندینگ سایت باشد و نامی باشد که  حاوی کلمات کلیدی مورد نظر وبمسترها باشد.

اگر نام دامین شما از دو کلمه تشکیل شده است توصیه می کنیم آنها را با استفاده از خط تیره (-) از هم جدا کنید و در نام دامین از خط تیره بیش از یک بار استفاده نکنید. مثال: http://www.sample-website.com

چرا عمر دامنه سایت اهمیت دارد؟

دامنه های قدیمی تر در نتایج سئو عملکرد بهتری دارند. این دامنه ها در چشم موتورهای جستجو اعتبار و جایگاه بالایی دارند زیرا با تولید محتوای با کیفیت در طی سالهای متمادی اعتبار و جایگاه خود را پیدا نموده اند. اما این حقیقت را باید گفت که عمر دامنه یک فاکتور ناچیز است که سهم بسیار اندکی در الگوریتم گوگل دارد. تنها عمر دامنه نیست که باعث رنک بالای سایت های قدیمی می شود بلکه فاکتورها و عوامل زیادی هستند که در طول سالیان متمادی باعث رشد این سایت ها شده و جایگاه آنها را بهبود داده اند عواملی چون دامین اتوریتی، تراست رنک ، اشتراک گذاری های صفحات اجتماعی، بک لینک ها ، کیفیت محتوا و ... 

مت کاتس یکی از سرتیم های گوگل مهم ترین عوامل تأثیرگذار در رنک سایت ها در گوگل را به صورت زیر فهرست کرده است:

  • محتوای باکیفیت و منحصر بفرد
  • کمیت محتوا
  • بک لینک های خارجی به محتوای شما

بنابر این عمر دامنه بخش کوچکی از یک پازل بزرگ به نام سئو SEO است.

اين مطلب 251 بار مشاهده شده است