آموزش مقدمات سئو برای افراد تازه کار

آموزش مقدمات سئو برای افراد تازه کار

در این مقاله سعی کرده‌ایم مقدمات و مفاهیم بنیادی سئو را برای افراد تازه کار و مدیران وبلاگ‌ها و وبسایت‌ها تشریح کنیم و شما را با تعریف سئو و دلیل اهمیت آن آشنا کنیم

سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

به دنیای پر راز و رمز سئو خوش آمدید! خود را برای برخورد با شگفتی‌های سئو آماده کرده و اسب خود را زین کنید زیرا راه پر فراز و نشیبی در پیش رو دارید. اگر مدیر یک وبلاگ یا وبسایت هستید با خواندن این مقاله قطعا دید شما درباره نحوه اداره سایت‌تان تغییر خواهد کرد. چنان چه هیچ آشنایی مقدماتی با سئو ندارید و از اهمیت سئو بی‌خبر هستید، جای خوبی ایستاده‌اید زیرا این مقاله کمک می‌کند تا دانش پایه‌ای از سئو کسب کرده و برای ادامه مسیر یادگیری دانش سئو اعتماد به نفس و انگیزه لازم را کسب کنید.

تعریف سئو

سئو (SEO) مخفف عبارت "search engine optimization" بوده و به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوست. سئو چیزی است که همزمان برای افزایش کیفیت و کمیت ترافیک وبسایت شما  از طریق نتایج موتورهای جستجو با روش‌های غیرپرداختی (که با عنوان ترافیک ارگانیک نیز شناخته می‌شود) به کار می‌رود. 

سئو بر خلاف نام اختصاریش بیشتر مربوط به افراد (وبمسترها و صاحبان سایت ها) می شود تا خود موتورهای جستجو. سئو برای آگاهی از چیزها و موضوعاتی است که افراد به صورت آنلاین آنها را جستجوی می‌کنند، پاسخ‌هایی که بدنبال آن هستند، کلمات و عباراتی که هنگام جستجو مورد استفاده قرار می‌دهند و نوع محتوایی که می‌خواهند از آن استفاده کنند. بهره‌گیری درست از این داد‌ه‌‌ها به شما اجازه خواهد داد تا محتوای سایت خود را با کیفیت خیلی بالا به گونه ای برای بازدیدکنندگان خود ارائه کنید که برایشان ارزشمند باشد.

یک مثال برایتان می‌زنیم. فرض کنید بیژن و ژاله (فروشندگان چند نوع بستنی مخصوص) چیزهایی درباره سئو شنیده‌اند و می‌خواهند بدانند چگونه و به چه مقدار می‌توانند در نتایج جستجوی ارگانیک موفقیت کسب کنند. برای کمک به آنها باید در گام نخست درباره مشتریان بالقوه آنها تحقیق کرده و اطلاعات کسب کنید:

  • مردم دنبال چه نوع بستنی‌هایی هستند و از طریق موتورهای جستجو آنها را جستجو می‌کنند؟
  • چه کسانی این عبارات را جستجو می‌کنند؟
  • چه زمان‌هایی افراد اقدام به جستجوی بستنی می‌کنند؟
  • آیا روند فصلی در طول سال برای این جستجوها وجود دارد؟
  • چرا مردم به دنبال بستنی می‌گردند و دلیل این کارشان چیست؟
  • آیا افراد به طور مشخص دنبال بستنی بهداشتی هستند یا صرفا دنبال یک چیز شیرین باب دندان خودند؟
  • این مشتریان بالقوه از نظر جغرافیایی (محلی، ملی یا بین‌المللی) کجا زندگی می‌کنند؟ 

وبالاخره فکر کنید چگونه می‌توانید به بیژن و ژاله فروشندگان بستنی کمک کنید تا بهترین محتوا را درباره‌ی بستنی ارائه کنند تا بتوانند جامعه هدف خود را جذب کرده و برای آن چیزی که افراد حاضر در این جامعه دنبالش بوده‌اند پاسخ درخوری داشته باشند؟

مفاهیم مقدماتی موتورهای جستجو

موتورهای جستجو را باید ماشین‌های پاسخ‌دهی نامید. آنها محتوای میلیاردها صفحه وب را جستجو کرده و هزاران فاکتور ارزیابی را روی آنها اعمال می‌کنند تا تعیین کنند کدام محتوا بهترین پاسخ برای پرس‌وجوی شماست. موتورهای جستجو این کار را با شناسایی و طبقه‌بندی تمام محتوای قابل دسترس روی سرتاسر اینترنت (صفحات وب، PDFها، تصاویر، ویدئوها و ...) و از طریق فرایندی بنام «خزش و ایندکس کردن» انجام می‌دهند.

نتایج جستجوی ارگانیک چیست؟

نتایج جستجوی ارگانیک به آن دسته از نتایج جستجو گفته می‌شود که از طریق پرداخت پول و تبلیغات حاصل نشده باشند. اینها نتایجی هستند که می‌توانید از طریق سئوی مؤثر و کارآمد به آنها دست پیدا کنید. به طور سنتی همه ما چنین نتایجی را با 10 لینک آبی می‌شناسیم. 

امروزه، صفحات نتایج موتورهای جستجو که اغلب با عنوان SERPها شناخته می‌شوند، هم با نتایج لینک‌های تبلیغاتی و هم نتایج ارگانیک پویا پر می‌شوند. برای مثال چنانچه عبارت "Tehran weather" را جستجو کنید، به جای یک لینک به سایتی که پیش‌بینی هوای تهران را انجام داده باشد آخرین پیش‌بینی وضع آب و هوای شهر تهران را به طور مستقیم در صفحه نتایج جستجو (SERP) مشاهده خواهید کرد و اگر عبارت "پیتزا تهران" را جستجو کنید یک پک محلی از مکان‌های عرضه کننده پیتزا در شهر تهران را مشاهده خواهید کرد. خیلی راحت و سرراست! این طور نیست؟!

مهم است بدانید موتورهای جستجو از طریق نمایش لینک‌های تبلیغاتی کسب درآمد می‌کنند. هدف آنها این است که بهترین جواب را در پاسخ به جستجوی کاربران ارائه دهند تا جستجوکنندکان برای استفاده مجدد از آن موتور جستجو راغب شده و موتورهای جستجو نیز آنها را در SERPهایشان مدت طولانی‌تری حفظ کنند. 

برخی مشخصه‌ها و ویژگی‌های SERP در گوگل ارگانیک بوده و از طریق سئو قابل دستیابی‌اند. این ویژگی‌ها شامل اسنیپت‌ها (snippet - نتایج ارگانیک پیشنهادی که پاسخ کاربر را در قالب یک جعبه نمایش می‌دهند) و سوالات مرتبط نیز می‌شوند. بهتر است بدانید ویژگی‌های بسیار دیگری از جستجو هستند که نه با صرف هزینه و تبلیغات و نه از طریق سئو قابل دسترسی نبوده و صرفاً داده‌های خود را از منابع داده اختصاصی نظیر ویکی‌پدیا و سایت IMDb گردآوری می‌کنند.

دلیل اهمیت زیاد سئو چیست؟

با وجود این که تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های آنلاین قابلیت تولید ترافیک برای وبسایت‌ها را دارند اما بیشتر ترافیک آنلاین از طریق موتورهای جستجو ایجاد می‌شود. نتایج جستجوی ارگانیک علایق و سلیقه‌های دیجیتال واقعی بیشتری را پوشش داده و برای جستجوگران باهوش‌تر موثق‌تر بوده و کلیک‌های حاصل از آن بسیار بیشتر از تبلیغات پولی‌ست. برای نمونه تنها 2.8 درصد جستجوکنندگان آمریکایی روی تبلیغات کلیک می‌کنند. مخلص کلام این که ترافیکی که از طریق سئو در موبایل و سیستم‌های دستکاپی بدست می‌آورید می‌تواند حتی 20 برابر ترافیک حاصل از تبلیغات باشد.

در ضمن سئو تنها کانال بازاریابی آنلاین است که اگر بدرستی برپا شود می‌تواند برای سهامدارانش برای همیشه سوددهی داشته باشد. اگر قطعه قابل اطمینان و مستحکمی از محتوا را ارائه نمایید که برای کلمات کلیدی درستی استحقاق دریافت رتبه بالا را داشته باشد، ترافیک دریافتی شما می‌تواند همانند یک گلوگه برفی در طی زمان بیشتر و بیشتر شود در حالی که تبلیغات نیازمند منابع مالی مستمر است تا بتواند به سایت شما ترافیک ارسال کند.

موتورهای جستجو روزبروز هوشمندتر می‌شوند اما باز هم به کمک ما احتیاج دارند. بهینه‌سازی سایت‌تان به ارسال اطلاعات بهتر به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای سایت شما به درستی ایندکس شده و از طریق موتورهای جستجو نمایش داده شود. 

آیا باید از یک مشاور یا آژانس حرفه‌ای سئو کمک بگیرم؟

بسته به پهنای باند و پیچیدگی سایت شما و نیز میزان اشتیاقی که برای یادگیری دارید، می‌توانید برخی از اصول مقدماتی سئو را خودتان اجرا نمایید یا ممکن است ترجیج دهید از یک کارشناس خبره‌ی سئو کمک بگیرید. فرقی نمی‌کند تصمیم شما چه باشد، هر چه باشد اگر قصد سئو کردن سایت خود را دارید مطمئن باشید کار خوبی می کنید. 

اگر به این نتیجه رسیده اید که از کمک کارشناسان سئو استفاده نمایید بهتر است بدانید آژانس‌ها و مشاورین زیادی خدمات سئو ارائه می‌کنند اما کیفیت کارشان متغیر است. آگاهی از نحوه‌ی انتخاب یک همکار سئوی مناسب می‌تواند باعث صرفه‌جویی در پول و زمان شما گردد؛ در حالی که تکنیک‌های غلط سئو بیشتر به سایت شما ضربه خواهد زد تا این که به آن کمک کند.

سئوی کلاه سفید در مقابل سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سفید به آن دسته از تکنیک‌ها، اقدامات و استراتژی‌ها در زمینه سئو اطلاق می‌شود که به قوانین و معیارهای موتورهای جستجو پای‌بند بوده و هدف اصلی آن تولید ارزش بیشتر برای افراد است.

در حالی‌که سئوی کلاه سیاه به تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی گفته می‌شود که تلاش می‌کنند موتورهای جستجو را اسپم کرده یا فریب دهند. سئوی کلاه سیاه با این که در کوتاه مدت باعث رشد سایت می‌شود اما سایت را در معرض جریمه شدن و یا حتی حذف کامل از ایندکس موتورهای جستجو قرار می‌دهد و پیامدهای اخلاقی نیز خواهد داشت. سایت‌هایی که جریمه شده و پنالتی می‌گیرند باعث ورشکستگی کسب و کارها می‌شوند. این تنها یکی از دلایلی است که بایستی در انتخاب یک مشاور سئو باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

همکاری و همراهی موتورهای جستجو با صنعت سئو

موتورهای جستجو اهداف مشابهی را با صنعت سئو به اشتراک می‌گذارند. هدف موتورهای جستجو کمک به شماست تا در کار خود موفق باشید. آنها در واقع از تلاش‌های بی وقفه جامعه سئو حمایت می‌کنند. کنفرانس‌های بازاریابی دیجیتال مانند Unbounce، MNsearch و ... معمولا مهندسین و نمایندگانی را از موتورهای جستجوی اصلی و عمده جذب خود می‌کنند. گوگل از طریق فروم Webmaster Central Help Forum و با میزبانی از رویداد live office hour hangouts از وبمسترها و سئوکاران حمایت می‌کند. متأسفانه موتور جستجوی بینگ Bing فروم وبمستر خود را در سال 2014 تعطیل کرده است.

در حالی که دستورالعمل‌های وبمسترها از موتور جستجویی به موتور جستجویی دیگر فرق می‌کند، اما مفاهیم بنیادی یکسان و مشابهی دارند: سعی نکنید موتورهای جستجو را فریب دهید. به جای آن سعی کنید یک تجربه کاربری عالی آنلاین برای بازدیدکنندگان خود فراهم نمایید. در این صورت با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ هم دل موتورهای جستجو را بدست آورده‌اید هم دل بازدیدکنندگان را.

رهنمودهای گوگل برای وبمسترها

مفاهیم اولیه:

  • صفحات خود را در درجه نخست برای کاربران ایجاد کنید نه موتورهای جستجو
  • کاربران خود را فریب ندهید
  • از حقه‌های رایج برای بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو اجتناب کنید. به عنوان یک قاعده خوب ببینید براحتی می‌توانید به یکی از کارمندان گوگل بگویید چه کاری برای وبسایت خود کرده‌اید؟ تست مفید و کاربردی دیگر این است که از خودتان بپرسید که آیا انجام این کار به کاربران من کمک خواهد کرد؟ آیا حتی اگر موتورهای جستجو هم نبودند من این کار را می‌کردم؟
  • به چیزهایی فکر کنید که سایت شما را منحصربفرد، ارزشمند و جذاب می‌کند.

از انجام این کارها پرهیز کنید:

  • محتواهایی که به صورت خودکار تولید می‌شوند
  • مشارکت در طرح‌های لینک‌سازی
  • ایجاد صفحات با محتوای کم یا بدون محتوای ارجینال (مثلاً کپی کردن از جاهای دیگر)
  • کلاکینگ (Cloaking) - نشان دادن چیزی به موتورهای جستجو غیر از آن چیزی که بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود
  • متون و لینک‌های مخفی (مخفی شده با CSS یا جاوااسکریپت) 
  • صفحات Doorway - صفحات ایجاد شده به منظور کسب رتبه بهتر برای کلمات کلیدی بخصوص تا ترافیک را به صورت قیفی به سایت شما سرازیر کند

رهنمودهای بینگ برای وبمسترها:

مفاهیم مقدمانی

  • محتوای جذاب، واضح، عمیق و با دسترسی آسان روی سایت خود ارائه کنید
  • عناوین صفحات را واضح و مرتبط انتخاب کنید
  • لینک‌ها به عنوان سیگنال محبوبیت در نظر گرفته می‌شوند و بینگ به لینک‌هایی که به صورت طبیعی و ارگانیک رشد کرده باشند پاداش خواهد داد
  • نفوذ و اعتبار شبکه‌های اجتماعی و اشتراک‌گذاری در این شبکه‌ها سیگنال‌های مثبت بوده و می‌تواند در بلندمدت در نحوه‌ی ارزیابی شما تأثیر بگذارند
  • سرعت بارگذاری صفحه در کنار یک رابط کاربری کارآمد و مفید مهم است
  • از مشخصه alt برای توصیف تصاویر استفاده کنید تا بینگ بتواند محتوای شما را بهتر درک کند.

از این کارها پرهیز کنید:

  • صفحات با محتوای ضعیف که بیشتر آگهی یا لینک‌های وابسته به هم را نمایش می‌دهند؛ یا صفحاتی که به طرق دیگر بازدیدکنندگان را به سایت‌های دیگر هدایت می‌کنند رتبه خوبی کسب نخواهند کرد
  • تکنیک‌های لینک‌سازی نامناسب مانند خرید لینک انبوه، مشارکت در لینک باکس‌ها که هدف‌شان بالا بردن غیرطبیعی تعداد و ماهیت لینک‌های ورودی است می‌تواند منجر به حذف کامل سایت از ایندکس موتور جستجو شود
  • مطمئن شوید ساختار URL سایت شفاف، موجز و حاوی کلمات کلیدی باشد. پارامترهای دینامیک استفاده شده در آدرس صفحات می‌تواند باعث آلودگی URLهای شما شده و بروز مشکل محتوای تکراری را در پی خواهد داشت
  • URLهای خود را کوتاه و توصیفی ایجاد کرده و در حد امکان از کلمات کلیدی مهم در آنها استفاده شود و از به کار بردن کاراکترهای غیرحرفی در آنها پرهیز نمایید
  • از مخفی سازی لینک‌ها از طریق جاوااسکریپت،فلش یا سیلورلایت اجتناب کنید؛ تا حد ممکن محتوای خود را دور از دسترس چنین چیزهایی قرار دهید
  • از تولید محتوای تکراری پرهیز کنید
  • از به کار بردن بی‌جا و فله‌ای کلمات کلیدی غیر مرتبط با سایت برای فریب موتورهای جستجو اجتناب نمایید
  • از کلاکینگ (Cloaking) اجتناب کنید - کلاگینگ یعنی نمایش چیزی به خزنده‌های موتورهای جستجو غیر از آن چیزی که به کاربران نمایش داده می‌شود

برآورده کردن خواسته‌ اصلی کاربران

شناخت و برآورده‌سازی خواسته‌های کاربران یک امر حیاتی در مدیریت یک سایت است. زمانی که کاربر اقدام به جستجوی چیزی می‌کند، این جستجو به یک سری نتایج مطلوب می‌شود. فارغ از این که نتیجه یک جواب ساده باشد یا بلیط‌های یک کنسرت و یا تصویر یک گربه، این نتیجه همان خواسته کاربرست. چنانچه شخصی اقدام به جستجوی «گروه» کند، آیا خواسته اصلی وی پیدا کردن گروه موزیک بوده یا یک گروه آموزشی یا چیز دیگری را مد نظر داشته است؟

وظیفه شما به عنوان یک سئوکار این است که هر چه سریعتر محتوای را در قالب و فرمتی به کاربران ارائه کنید که مطلوب آنها باشد.

انواع خواسته های عمومی کاربران

  1. اطلاعاتی: جستجو برای کسب اطلاعات (مثلاً سن علی دایی چقدر است؟)
  2. ناوبری: جستجو برای یک سایت بخصوص (مثلاً سایت نقاش)
  3. تعاملی و دادوستدی: جستجو برای خرید چیزی (مثلا از کجا قالب بلاگفا بخرم؟)

شما می‌توانید با جستجوی گوگلی کلمات کلیدی مطلوب خود نگاه اجمالی به خواسته‌های کاربران بیندازید و SERP جاری ایجاد شده را ارزیابی کنید. برای نمونه چنان چه در آن صفحه اسلایدر نواری تصاویر را دیدید به احتمال خیلی زیاد افرادی که آن کلمه کلیدی را جستجو کرده‌اند دنبال تصاویر بوده‌اند. هم چنین بررسی کنید چه نوعی از محتوا را رقبای رنک بالای شما ارائه کرده‌اند که در حال حاضر شما آنها را ارائه نکرده‌اید. ببینید چگونه می‌توانید ارزش وبسایت خود را 10 برابر افزایش دهید.

ارائه محتوای مرتبط با کیفیت خیلی بالا بر روی وبسایت، به شما کمک خواهد کرد تا رتبه‌های بهتر و بالاتری را در نتایج جستجو کسب نمایید و مهم‌تر از همه باعث ایجاد اعتماد بیشتر بین شما و مخاطبان آنلاین شما شده و اعتبار سایت شما را بالا خواهد برد. 

قبل از انجام هر کاری، ابتدا باید اهداف وبسایت خود را شناسایی کنید تا بر اساس آنها یک طرح سئوی استراتژیک را اجرا پی‌ریزی کرده و اجرا نمایید.

از اهداف سایت خود و مشتریان آن آگاه شوید

چشم‌انداز هر سایت با سایت دیگر فرق دارد؛ بنابراین وقتی بگذارید تا به صورت واقعی با اهداف تجاری یک سایت بخصوص آشنا شوید. این کار نه تنها کمک می‌کند تا تشخیص دهید روی چه نواحی از سئو متمرکز شوید و از کجا تغییرات را ردیابی کرده و به چه نحو معیارهای خود را تنظیم و اعمال نمایید؛ بلکه کمک خواهد کرد تا یک سری نقاط گفتگو را برای تبادل نظر و هم‌اندیشی درباره پروژه‌های سئو با مشتری‌ها و کارفرمایان ایجاد نمایید.

شاخص‌های اصلی عملکرد (به اختصار KPI) شما برای محاسبه بازگشت سرمایه در سرمایه‌گذاری‌های مربوط به سئو چه خواهد بود؟ ساده‌تر بگوییم فشارسنج شما برای اندازه‌گیری میزان موفقیت‌تان در اقدامات مربوط به جستجوی ارگانیک چیست؟ اگر امکان دارد آن را بنویسید حتی اگر یک متن ساده مانند زیر باشد:

برای وبسایت ......... شاخص اصلی عملکرد سئو من این ......... است.

چند شاخص اصلی عملکرد (KPI) معمول:

  • تعداد فروش
  • تعداد دانلود
  • تعداد ثبت نام ایمیل
  • آمار پر کردن کردن فرم تماس با ما
  • تماس‌های تلفنی دریافتی

اگر دقت کرده باشید می بینید که ترافیک و رتبه سایت در فهرست بالا جایی ندارند چرا که برای اکثر وبسایت‌ها کسب رتبه‌ی بالا برای کلمات کلیدی مرتبط و افزایش ترافیک فی نفسه اهمیتی ندارد چنان چه ترافیک جدید تبدیل به مشتری بالفعل نشود (تا به تحقق اهداف KPI سایت کمک کند). مطمئناً دوست ندارید که 1000 نفر را به سایت خود سرازیر کنید و تنها 3 نفر از آنها تبدیل به مشتری شوند بلکه ترجیح می‌دهید 300 نفر به سایت شما وارد شوند ولی دست‌کم 40 نفر از آنها به مشتری خدمات و محصولات شما تبدیل شوند. 

این مقاله و سایر مقالات سئوی ارائه شده توسط سایت نقاش به شما کمک می‌کند تا در اقدامات سئوی سایت خود داده محور باشید و به جای پرتاپ تیرهای تصادفی به هر سویی (و دستیابی تصادفی به هدف در طولانی مدت) ؛ با تیرهای کمتر اهداف بیشتری را هدف قرار دهید. 

اين مطلب 272 بار مشاهده شده است

نقاش

فروشگاه قالب وبلاگ نقاش

قالب های سایت نقاش با طراحی جدید و بروز و ارائه شده برای وبلاگهای بلاگفا، میهن بلاگ، رزبلاگ و بلاگ بیان