کدام لینک‌ها ارزش بیشتری دارند؟ لینک‌های قرار گرفته در نویگیشن (منوی اصلی سایت) یا لینک‌های واقع در میان محتوای اصلی صفحه؟ از بین لینک‌های متنی و تصویری کدامیک وزن بیشتری دارند؟ در این مقاله یاد خواهید گرفت که همه لینک‌های ایجاد شده در صفحه با هم یکسان نبوده و با جزئیاتی آشنا خواهید شد که شما را در خلق یک ساختار لینک قدرتمند یاری خواهد کرد.

در این مقاله درباره لینک‌های واقع در هدر (سرصفحه: header)، فوتر (پانویس: footer)، نویگیشن (منوی اصلی: navigation) و محتوای اصلی (main content) و وجه تمایز این لینک‌ها و به طور کلی تأثیر موقعیت لینک روی لینک‌های داخلی (internal links)  و بیرونی (external links) و وزن و ارزشی که لینک به وبسایت شما یا وبسایت‌های دیگری که به آنها لینک داده‌اید منتقل می‌کنند؛ صحبت خواهیم کرد.

آیا برخی از لینک‌های صفحه اهمیت بیشتری از سایر لینک‌ها دارند؟

قبل از همه بهتر است بدانید که:

1- لینک‌های واقع در محتوای اصلی صفحه اهمیت بیشتری دارند

اگر بخواهیم کلی بگوییم این لینک‌ها از لینک‌های واقع در نویگیشن اهمیت بیشتری دارند. این حرف نباید بیش از حد شگفت‌انگیز باشد، درست میگم؟ اگر لینکی در محتوای اصلی صفحه داشته باشیم که به صفحه x اشاره کند، از نظر گوگل این لینک از لینک واقع در نویگیشن (منوی اصلی سایت) ارزش و وزن بیشتری منتقل می‌کند.

در حال حاضر این قاعده به طور کلی صحت ندارد اما از شواهد و قرائن به نظر می‌رسد این طور باشد. پس هرگاه چیزی در نویگیشن سایت قرار داشته باشد تقریبا به صورت دائمی  و همیشگی در آنجا حضور خواهد داشت یعنی لینک واقع در نویگیشن سایت در تمام صفحات سایت رویت خواهد شد و هرگاه چیزی در میانه محتوای اصلی سایت باشد اغلب اوقات و مشخصاً در همان جان قرار خواهد داشت یعنی لینک واقع در محتوای اصلی صفحه فقط از طریق همان صفحه‌ای که این محتوا در آن قرار دارد قابل دسترسی خواهد بود.

2- لینک‌های واقع در فوتر سایت اغلب نادیده گرفته می‌شوند

چنان‌چه لینکی دارید که آن را در بخش فوتر سایت قرار داده‌اید اما در بخش نویگیشن اصلی سایت چه در بالای صفحه و چه در ستون کناری و یا در محتوای اصلی صفحه آن را قرار نداده‌اید؛ چنین لینکی وزن زیادی را به صورت داخلی بر روی سایت منتقل نخواهد کرد. در واقع به نظر می‌رسد چنین لینکی غیر از ایندکس شدن تقریبا هیچ وزن و ارزشی را منتقل نکند. 

3- لینک‌هایی که بیشتر استفاده شده و به اصطلاح کلیک‌خورترند وزن بیشتری حمل می‌کنند

در حال حاضر این قاعده در حد یک تئوری مطرح است اما چندین مقاله در این مورد خوانده‌ایم و فرضیه‌هایی در جامعه سئو مطرح است که اساساً گوگل چگونگی مرور وب توسط افراد را تماشا و ردگیری کرده و از چیزهایی که می‌بینند و کارهای‌شان اطلاعات جمع‌آوری کرده و برای نمونه می‌گوید "ببین این صفحه ترافیک بالایی داشت و فلان صفحه بازدید بیشتری از آن یکی دریافت کرد. به نظر می‌رسد این منو در مقابل آن یکی منو بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است"

راههای زیادی وجود دارد که گوگل با استفاده از آنها چنین داده‌هایی را تفسیر کرده و یا حتی جمع‌آوری و آرشیو نماید. برای مثال این داده می‌تواند از اندازه فونت آن لینک یا ویژگی‌های تعریف شده در CSS استخراج گردد یا حتی از نحوه نمایش ظاهری آن لینک در صفحه اخذ شود. اما علیرغم همه این حرف‌ و حدیث‌ها به نظر می‌رسد این قاعده صحت داشته باشد.

4- لینک‌هایی که قابل مشاهده‌تر باشند وزن بیشتری می‌گیرند

به نظر می‌رسد این قاعده نیز قابل آزمودن باشد. اگر لینک‌هایی با فونت بسیار ریز و کوچک داشته باشید، این لینک‌ها تقریباً به خاطر عدم وضوح مناسب بدرستی برای بازدید کنندگان قابل دسترس نبوده و به همین خاطر چنین لینک‌هایی وزن قابل توجهی را در رتبه‌بندی گوگل منتقل نخواهند کرد. 

5- بررسی لینک‌های متعدد روی یک صفحه به یک آدرس مشابه

برخی اوقات چندین لینک واقع در صفحه همزمان به یک آدرس اشاره می‌کنند. برای نمونه یکی از لینک‌ها در نویگیشن بالای سایت و دیگری در بخش فوتر به یک صفحه مشخص مانند محصولات اشاره کنند. گوگل هر دو این لینک‌ها را می‌بیند. هر دوی این لینک به یک صفحه واحد اشاره می‌کنند اما صفحه مقصد تنها ارزش انکرتکست لینکی را به ارث می‌برد که زودتر از لینک دیگر در کد HTML صفحه ظاهر شده باشد نه هر دوی آنها را. 

مثلا اگر در نویگیشن سایت با انکرتکست «محصولات جدید» به آن صفحه لینک داده شده باشد و در قسمت فوتر با انکرتکست «آخرین محصولات» ، گوگل از انکرتکست «محصولات جدید» استفاده کرده و با انکرتکست «آخرین محصولات» به گونه‌ای برخورد می‌کند که انگار اصلا وجود نداشته است. این قاعده هم برای لینک‌های داخلی صدق می‌کند هم لینک‌های بیرونی. به همین دلیل چنان چه قصد دارید از طریق محتوای داخلی خود به سایر صفحات سایت لینک دهید به این فکر کنید که کدام انکرتکست می‌تواند بهترین ارزش را برای صفحه شما منتقل کند. خوب نگاه کنید! اگر آن لینک را پیش از این در نویگیشن سایت خود استفاده کرده اید پس با یک لینک جدیدتر در بخش‌های پایین دست صفحه هیچ ارزش جدیدتری برای آن صفحه مقصد کسب نخواهید کرد. این قاعده برای لینک‌های واقع در محتوای اصلی صفحه نیز صدق می‌کند؛ لینک دوم و سوم و ... ارزش انکرتکست خود را منتقل نخواهد کرد.

آیا نوع و موقعیت مکانی لینک بر قدرت و وزن یک لینک بیرونی اثرگذارست؟

موارد و نکاتی که بایستی در مورد لینک‌های خارجی و موقعیت مکانی آنها در صفحه باید مورد دقت نظر قرار داد:

1- لینک‌های بیرونی واقع در محتوا ارزشمندتر از لینک‌های واقع در نویگیشن یا فوتر هستند

به طور کلی لینک‌های واقع در نویگیشن بهتر از لینک‌های واقع در فوتر هستند. اما محتوای اصلی صفحه جایی است که می‌توانید بالاترین ارزش را برای یک لینک خارجی بدست آورید.

2- آیا باز شدن لینک‌ها در همان زبانه (tab) یا پنجره در قیاس با باز شدن لینک‌ها در یک زبانه یا پنجره جدید، ارزش متفاوت‌تری تولید می‌کند؟

به نظر می‎‌رسد چنین مسئله‌ای برای گوگل اصلا اهمیتی ندارد و تأثیری روی سئو سایت ندارد و فارق از این که با چه تجربه کاربری برخورد کنیم و خودمان چه اقدامی صورت دهیم گوگل تمایزی بین این دو حالت قائل نمی‌شود.

3- لینک‌های متنی بهتر از لینک‌های تصویری با مشخصه alt عمل می‌کنند

لبنک‌های متنی حتی از لینک‌های جاوااسکریپت و انواع دیگر لینک‌ها نیز بهتر عمل می‌کنند. اما بهتر است به این نکته خیلی حیاتی اشاره کنیم که برخی اوقات یک تصویر به یک صفحه دیگر لینک شده و درست زیر یا کنار آن تصویر یک عنوان متنی قرار دارد که آن متن نیز به همان صفحه  لینک شده است. در این گونه موارد گوگل با لینک تصویری (به شرطی که در کد html سایت بالاتر باشد) به عنوان لینک نخست برخورد کرده و مقدار مشخصه alt آن را بعنوان انکرتکست لینک در نظر می‌گیرد مگر این که هم متن و تصویر هر دو با هم در داخل یک تگ href قرار داشته باشند که در این حالت از مزیت احتساب کپشن متنی به عنوان انکرتکست لینک بهره‌مند خواهید شد؛ پس در چنین مواردی بهترین کار را از نظر نکات سئویی که تاکنون فراگرفته اید انجام دهید.

4- در مورد لینک‌های متعدد به یک صفحه بیرونی تنها انکرتکست لینک نخست محاسبه می‌شود

همان طور که پیش از این درباره لینک‌های داخلی هم گفتیم در مورد چند لینک بیرونی به یک صفحه خارجی واحد تنها انکرتکست لینک نخست محاسبه می‌شود و بقیه نادیده گرفته می‌شوند. برای نمونه اگر از صفحه x سایت 1 همزمان دو لینک با انکرتکست‌های متفاوت به صفحه y سایت 2 اشاره کنند گوگل تنها لینک بالاتر در ساختار html صفحه x سایت 1 را دیده و به حساب خواهد آورد و لینک بعدی و انکرتکس آن هیچ ارزشی را برای سایت 2 منتقل نخواهد کرد. منظور از این مکان بالاتر، جای سازماندهی شده در سایت هنگام نمایش صفحه نیست بلکه منظور جای بالاتر در ساختار کد html صفحه است که گوگل آن را پردازش می‌کند.

5- حضور یک لینک واحد با انکرتکست یکسان در بیشتر یا همه صفحات سایت شما را به دردسر خواهد انداخت

اگر لینکی داشته باشید که در همه یا اکثر صفحات سایت با انکرتکست یکسان درج شده باشد و به یک صفحه بیرونی اشاره کند می‌تواند از نظر سئو دردسرآفرین باشد. اما نه همیشه و نه به طور عام. برای نمونه آیا سایت آمازون محاز خواهد بود تا از طریق فوتر تمام صفحات خود به Whole Foods لینک دهد؟ بله آنها می‌توانند و این کار را هم کرده‌اند زیرا آنها هر دو بخشی از یک کمپانی واحدند. اما فرض کنیم آمازون تصمیم بگیرد به صورت احمقانه برای صفحه «cheap avocados delivered to your home» اسپم کرده و آن را در بخش فوتر تمام صفحات خود قرار دهد و به صفحه WholeFoods.com/avocadodelivery اشاره کند؛ به احتمال خیلی زیاد در بدترین حالت پنالتی گرفته و یا در بهترین حالت صرفاً از طرف گوگل نادیده گرفته خواهد شد و به هیچ وجه رنکی دریافت نکرده و یا وزن و سهم لینکی را انتقال نخواهد داد. 

فرض کنید چنین گزینه‌ای برای شما هم پیش آمده باشد: "آیا می‌توانم یک لینک را در تمام صفحات یک سایت قرار دهم؟ خیلی خب! به نظر می‌رسد معامله خوبی کرده باشم و از طریق همه این صفحات برای لینک خود ارزش کسب خواهم کرد" مطمئناً چنین معامله‌ای بسیار معامله بدی برای شما خواهد بود و هیچ گاه چنین کاری انجام ندهید.

در عوض گرفتن لینک از صفحه‌ای که پیش از این از تمام آن صفحات لینک گرفته به مراتب بهتر خواهد بود. برای مثال صفحاتی از قبیل درباره ما، صفحه محصولات و یا صفحه نخست سایت بهترین جاها برای دریافت لینک هستند. من به شخصه اصلا دوست ندارم از هر صفحه‌ای و بالاخص از بخش فوتر یا سایدبار سایت لینک بگیرم بویژه اگر چنین صفحه‌ای از انکرتکست استفاده کرده و این انکرتکست نیز کلمات کلیدی را هدف گرفته باشد و سعی بر دستکاری سئو داشته باشد قطعا مرا به دردسر خواهد انداخت.

اين مطلب 356 بار مشاهده شده است