7 اشتباه رایج در جستجو و انتخاب کلمات کلیدی که باید از آنها دوری کرد

7 اشتباه رایج در جستجو و انتخاب کلمات کلیدی که باید از آنها دوری کرد

اشتباه و خطا در جستجوی کلمات کلیدی می‌تواند باعث کاهش رتبه وبسایت شما شود و آن را پایین‌تر از چیزی که فکر می‌کنید کاهش دهد. 7 اشتباه رایج در جستجوی کلمات کلیدی را در این مقاله تشریح خواهیم کرد و با رعایت این موارد می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

اهمیت تحقیق درباره کلمات کلیدی سایت

فکر کردن و تحقیق درباره کلمات کلیدی که می‌­خواهید با آنها رتبه کسب‌ کنید، اولین و مهمترین قدم در استراتژی سئوی سایت شماست. گرچه، جستجو و تحقیق برای کلمات کلیدی تا اندازه‌ای نگران کننده و حتی دلهره­‌آور باشد. در ابتدای امر باید دید از چه اشتباهاتی در جستجوی کلمات کلیدی باید دوری کرد؟ در این مقاله با رایج ­‌ترین اشتباهاتی که افراد و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در رابطه با جستجوی کلمات کلیدی با آن مواجه می­‌شوند آشنا خواهیم شد. اجتناب از این اشتباهات باعث خواهد شد شما در استراتژی جستجوی کلمات کلیدی سایت خود مسیر بهتری را بپیمایید.
 

عدم جستجوی صحیح کلمات کلیدی:

در مرحله جستجو برای کلمات کلیدی ‌به علت بسیار دشوار و زمان­‌بر این کار ممکن است از انجام گسترده و صحیح آن امتناع کنید و  به صورت غریزی چیزی را مبنا قرار دهید که فکر می‌کنید مخاطبان سایت شما آن‌ را جستجو می­‌کنند و به دنبال محتوای مرتبط با آن هستند. این یک خطا و اشتباه بزرگ است و بایستی برای تحقیق و جستجو در مورد زبان مخاطبان سایت خود وعباراتی که به طور معمول جستجو می­‌کنند وقت صرف کنید.
 
نتیجه جستجو و تحقبق شما برای کلمات کلیدی می‌بایست فهرست گسترده‌­ای از کلمات کلیدی باشد که قصد دارید روی  آ‌نها رتبه کسب کنید. لیست کلمات کلیدی هدف سایت شما باید به صورت منظم آپدیت و بروزرسانی شود، چرا که احتمال دارد مخاطبان شما، نیازها و یا تمرکز کسب­‌وکار شما به مرور زمان تغییراتی داشته باشد.
 

هدف ­‌گذاری روی کلمات کلیدی رویایی

در انتخاب کلمات کلیدی هدف برای سایت خود قدری واقع بین باشید‌‌.  بخش‌هایی از ‌بازار بسیار رقابتی هستند و چنان‌چه وبسایت و یا کسب­‌وکار خود را به تازگی راه‌­اندازی کرده­‌اید قطعا کسب رتبه در این بخش­‌های بازار بسیار دشوار خواهد بود. اگر جزو تازه واردهای بازارید به هیچ وجه نباید به­ سراغ کلمات کلیدی اصلی “head” آن کسب و کار بروید. برای مثال اگر وبسایتی در مورد بدنسازی راه‌اندازی کرده‌اید در همان گام اول نباید تمرکز شما روی کلمه کلیدی "بدنسازی" باشد.  برعکس، در چنین حالتی باید به ­دنبال کلمات کلیدی طولانی “tail” (کلمات کلیدی دم دراز) باشید زیرا کسب رتبه و جایگاه روی این کلمات کلیدی آسا‌نتر خواهد بود.
 
همان طور که گفتیم در مثال بدنسازی کسب رتبه روی کلمه کلیدی “فیتنس” یا "بدنسازی" کارخیلی دشواری خواهد بود. در روزهای نخست بهتر است آن کلمات کلیدی را که وبلاگ شما را منحصر بفرد و متفاوت  می­‌کند،استخراج کنید و عبارات کلیدی متناسب با آن را جستجو کنید. مثلا ممکن است در وبلاگتان در مورد تمرینات بدنسازی برای افراد بازنشسته بنویسید، بنابراین انتخاب “بدنسازی برای افراد بازنشسته”  به عنوان عبارت کلیدی می­‌تواند استراتژی و انتخال بهتر و مناسب‌تری باشد. در این مثال شما باید عباراتی مثل “بدنسازی برای بزرگسالان” و “تمرینات بدنسازی برای افراد مسن” را نیز مورد هدف قرار دهید.
 
چنان با کلمات کلیدی طولانی­‌ و دم دراز توانستید به صورت موفقیت‌آمیز روی بازار کسب و کار خود متمرکز شوید و رتبه کسب کنید، پس از آن می­‌توانید، روی کلمات کلیدی اصلی “head” دیگر نیز هدف­‌گذاری کنید. هدف‌­گذاری برای کلمات کلیدی اصلی باید بخشی از استراتژی بلندمدت جستجوی کلمات کلیدی شما باشد.
 

استفاده از کلمات کلیدی غیرمرتبط:

کلمات کلیدی هدف سایت شما می‌بایست همان کلماتی باشد که مشتریان شما در جستجوهای خود از آن­‌ها استفاده می­‌کنند. همیشه سعی کنید از زبان مخاطبانتان آگاه بوده و از آن استفاده کنید. فرض کنید شما “لباس شب” می­‌فروشید و در بازاریابی خود این لباس­‌ها را “لباس شب” عنوان می­‌کنید. حال آنکه ممکن است افراد عبارت “لباس شب” را هیچگاه جستجو نکنند و بجای آن از عباراتی مثل “لباس مجلسی” و یا “لباس مهمانی” در جستجوهای خود استفاده کنند، بنابراین نمی‌­توانید روی عبارت “لباس شب” به اندازه عبارات دیگر ذکر شده ترافیک بدست آورید.
 

عدم توجه به استفاده از کلمات به صورت مفرد یا جمع

همیشه حواستان به جمع یا مفرد بودن کلماتی که روی آن­‌ها هدف­‌گذاری می­‌کنید باشد. بطور مثال می‌­خواهید روی کلمه “سبزی” رتبه کسب کنید یا “سبزیجات” ؟ افراد “خبر فوری” را جستجو می‌­کنند یا “اخبار فوری”؟ هر چند گوگل در تشخیص همسان بودن کلمات جمع و مفرد پیشرفت­‌هایی داشته­ است، ولی همچنان نتایج جستجو و تعداد صفحات برای کلمات جمع و مفرد متفاوت است. با استفاده از google trend از انتخاب کلمه مورد نظر به صورت جمع یا مفرد مطمئن شوید. همچنین باید به قصد و نیت مخاطبتان در جستجوی کلمه کلیدی فکر کنید. برای مثال ممکن است کسی که به دنبال اطلاعات کلی در مورد یک کلمه می­‌گردد آن را به صورت مفرد جستجو و کسی که به دنبال مقایسه یا خرید یک محصول است آن را به صورت جمع جستجو کند. بنابراین انتخاب کلمه به صورت جمع یا مفرد بستگی به ماهیت کلمه و کسب‌­وکار شما دارد. پس به آن فکر کنید.
 
اگر واقعا نمی­‌دانید کلمه مورد نظر را به صورت جمع یا مفرد انتخاب کنید، می­‌توانید از ویژگی “هم خانواده” در ورژن پرمیموم یوست سئو استفاده کنید و هر دو کلمه جمع و مفرد را به آن اضافه کنید. در این­صورت به راحتی می‌­توانید هر دو حالت ممکن را به خوبی بهینه­‌سازی کنید.
 

هدف­‌گذاری برای کلمات کلیدی بدون ترافیک

کلمات کلیدی طولانی راه حل مناسبی برای شروع استراتژی کلمات کلیدی هستند. این عبارات ترافیک کمتری را به خود جذب می‌­کنند ولی شانس بالاتری را برای تبدیل بازدیدکنندگان وب­سایت به خریدار دارند. افرادی که از عبارات مشخص برای پیدا کردن آنچه دقیقا شما در وبلاگتان نوشته­‌اید استفاده می­‌کنند، افراد بسیار مناسبی به­‌عنوان مشتریان هدف شما هستند. با این­حال اگر کلمه کلیدی شما بیش از حد اختصاصی باشد، هیچ ترافیکی را جذب نمی­‌کند و کمکی به بهبود سئوی وب­‌سایت شما نمی­‌کند. بنابراین کلمات کلیدی طولانی را انتخاب کنید که می‌­توانند برای شما ترافیک ایجاد کنند.
 

فراموش کردن ارزیابی:

اگر به دنبال کسب رتبه روی عبارت مشخصی هستید حتما میزان موفقیت خود را در این راه بصورت منظم ارزیابی کنید. بدین منظور می­‌بایست کلمه کلیدی مورد نظر خود را در زمان­‌های مختلف در گوگل جستجو کنید. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که جستجوی شما ممکن است از پیش جهت‌گیری شده باشد. چرا که نتایج جستجوی گوگل برای تک تک افراد و آی پی ها شخصی­‌سازی می­‌شوند. پس از یک مرورگر بکر استفاده کنید و ببینید که آیا مطلب/محتویات مورد نظر شما در نتایج جستجو دیده می­‌شود یا خیر. اگر مرحله ارزیابی را فراموش کنید، قادر به تشخیص این موضوع نخواهید بود که آیا می­‌توانید برای کلمات کلیدی رقابتی­‌تر اقدام کنید یا بایستی به دنبال کلمات کلیدی طولانی دیگری باشید.
 

تمرکز روی تنها یک کلمه کلیدی در هر پست

اگر یک پست استاندارد نوشته‌­اید، می­‌توانید به ازای بیش از یک کلمه کلیدی رتبه کسب کنید. اگر بدون اضافه کردن مطلب جدید قادر به تعیین بیش از یک کلمه کلیدی برای پست خود هستید، حتما این کار را بکنید.
 
نتیجه­‌گیری: از این اشتباهات بپرهیزید و یک استراتژی جستجو کلمات کلیدی موفق داشته باشید.
 
جستجو برای کلمات کلیدی یک کار زمان­‌بر است. صرف این زمان و فکر کردن درباره کلمات کلیدی بسیار مهم است. مقاله تحقیقات کلمات کلیدی برای سئو نکات مهمی را جهت تعیین یک استراتژی خوب برای جستجوی کلمات کلیدی در اختیار شما می­‌گذارد.
 
اين مطلب 97 بار مشاهده شده است